Moderne sixtijnse kapel

De beprinte binnengevel van de op 1 oktober 2014 geopende Markthal Rotterdam wordt al de moderne Sixtijnse Kapel of foodkathedraal van Rotterdam genoemd. ​De gedecoreerde binnengevel is uitgevoerd in speciaal gelakt en geperforeerd aluminium plaatmateriaal.

De energiezuinige markthal, de eerste overdekte vershal in Nederland, bestaat uit een enorme marktvloer, omgeven door een kunstzinnige boog waar 228 appartementen in gevestigd zijn. De hal is geïnspireerd op versmarkten in Barcelona, Valencia en Stockholm. 

Hoorn des Overvloeds

De constructie is bedekt met een levensgroot kunstwerk van 11.000 vierkante meter. Deze kleurrijke creatie is gemaakt door Arno Coenen en Iris Roskam. 

Bron: TS Visuals

Introbeeld
Kunstwerk Hoorns des Overvloeds

Het kunstwerk, Hoorn des Overvloeds, is een hedendaagse variant op stillevens van oude meesters uit de Nederlandse schilderkunst. De versproducten die in de markthal verkocht worden, zijn met behulp van de computer als een realistisch beeld neergezet. “Groente, fruit en bloemen lijken gefotografeerd, maar zijn stuk voor stuk heel gedetailleerd en inclusief oneffenheden en lichteffecten met de computer opgebouwd”, aldus Coenen, die gebruik maakte van de nieuwste software van Pixar Animation Studio’s.

Binnengevel markthal

De binnengevel van de Markthal is 11.000 m², waardoor het 37.500 megapixels tellende kunstwerk moest worden ’opgeknipt’ in vierduizend panelen van elk 1,5 bij 1,5 meter.

Parallel trekken

"Het is niet voor niets dat mensen een parallel trekken met de Sixtijnse Kapel van Michelangelo”, zegt Coenen. „Behalve dat Michelangelo het met de huidige technieken misschien ook op deze manier had gedaan, past het ook in de terugkeer van de renaissance waar we middenin zitten.”

Duurzaamheid

Er is plaats voor creatieve ideeën en duurzaamheid.