Suggesties om uw maatschappelijke waarde te vergroten
Alle afbouwbedrijven
aangesloten bij NOA
14 november 2023

MVO – Hoe doe je dat?

Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) is de weg naar een betere toekomst voor je bedrijf én de wereld. Klanten, leveranciers en overheden verwachten nu meer dan ooit dat bedrijven zich inzetten voor mens, milieu en maatschappij. Bent u al – bewust of onbewust - bezig met MVO? We geven graag enkele suggesties om MVO een blijvend onderdeel van uw organisatie te maken en hiermee uw maatschappelijke waarde te vergoten.

Wat is MVO

MVO betekent simpelweg dat u bewust nadenkt over de impact van uw bedrijf op de wereld. Het is niet alleen goed voor de planeet, maar het verbetert ook uw bedrijfsreputatie en helpt u om getalenteerd personeel aan te trekken en te behouden. Bovendien komen er nieuwe wetten en regels die verlangen dat u MVO toepast in uw bedrijf.

De 3 M’s

Hou in uw bedrijf rekening met mens, milieu en maatschappij. Daar zijn legio manieren en methodes voor. Bijvoorbeeld door goed voor uw werknemers te zorgen, door een goed doel te sponsoren, of een plaatselijke vereniging te steunen. Ook het toepassen van circulaire materialen en uw bedrijfspand verduurzamen hoort bij maatschappelijk verantwoord ondernemen. Klanten vinden het steeds belangrijker dat bedrijven bijdragen aan een betere wereld.

Maatschappelijke waarde bepalen

Om meer inzicht te krijgen in wat u al doet en waar u meer wilt presteren, is het nuttig om eerst uw maatschappelijke waarde te bepalen. Uw maatschappelijke waarde bepaalt u door te kijken naar alle partijen waarop uw bedrijf invloed heeft. Personeel bijvoorbeeld, maar ook uw klanten, leveranciers en omwonenden. Zet alle partijen op een rijtje en schrijf er achter welke invloed uw bedrijf heeft. Is die invloed positief of negatief? Onderbouw deze informatie met gegevens, zoals klanttevredenheid, CO2-uitstoot, veiligheid etc. Aan de hand van dit overzicht kunt  u plannen maken en nieuwe doelen stellen. We geven enkele praktische voorbeelden, die u kunt toepassen:


Huisvesting

  • Breng het energieverbruik en de CO2-footprint van uw organisatie in kaart en maak direct zichtbaar waar u op kunt besparen.
  • Verhoog het energielabel van uw bedrijfspand door duurzame maatregelen te treffen.
  • Zet de thermostaat een paar graden lager.
  • Plaats schemerschakelaars en/of bewegingsschakelaars voor verlichting.
  • Ventileer ruimtes regelmatig. Droge lucht opwarmen kost minder energie dan vochtige lucht en is gezonder.
  • Laat iedereen aan het einde van een werkdag alle apparaten volledig uitzetten, dus niet op stand-by.

HR

  • Betrek personeel bij het bedenken van oplossingen als er veranderingen nodig zijn.
  • Zorg voor meer groen op kantoor. Bloemen en planten geven een goed gevoel en neutraliseren de lucht.
  • Voer jaarlijks een medewerkerstevredenheidsonderzoek uit en doe daadwerkelijk iets met de resultaten.
  • Stimuleer een gezonde levensstijl van uw medewerkers.
  • Moedig werknemersvrijwilligerswerk aan.
  • Geef als werkgever aandacht aan de duurzame inzetbaarheid van werknemers; in de CAO-Afbouw zijn verschillende regelingen opgenomen die dit faciliteren.
  • Geef medewerkers de kans hun vaardigheden te ontwikkelen, trainingen en opleiding te volgen en hun carrière te ontwikkelen.

Inkoop

  • Vraag uw leveranciers naar hun energieverbruik, materiaalgebruik en herbruikbaarheid van de materialen die u inkoopt.
  • Benut de MVO-activiteiten van producenten, om ook toe te passen in uw bedrijf.
  • Kijk of er milieuvriendelijke transportmogelijkheden zijn, zoals elektrisch vervoer.
  • Maak met leveranciers afspraken over het terugnemen van verpakkingsmateriaal.

Logistiek

  • Stimuleer werknemers op de fiets naar de zaak te komen en daar vandaan gezamenlijk in de bus naar de bouwplaats te rijden.
  • Zoek uit of u (een deel van) uw wagenpark kunt vervangen door elektrische voertuigen.
  • Bundel afspraken om vervoerskilometers te beperken.
  • Houd de bandenspanning van vervoersmiddelen op peil. Dit vermindert brandstofverbruik.

Communicatie

  • Vertel niet alleen over de duurzaamheidsvoordelen van uw producten, maar doe dit in combinatie met andere productkenmerken.
  • Beschrijf op uw website welke duurzame initiatieven er in uw organisatie gebeuren.
  • Volg MVO Nederland op LinkedIn en abonneer u op de nieuwsbrief voor inspiratie over toekomstbestendig ondernemen.
  • Geef medewerkers uitleg over uw MVO-initiatieven zodat zij dit kunnen omarmen en kunnen overbrengen.

Productie

  • Maak nieuwe producten van afval.
  • Maak uw producten circulair. Veel producenten zijn hiermee bezig, laat u informeren over de mogelijkheden om hier op aan te haken.
  • Richt uw bedrijfsvoering efficiënt in: maak een ronde door uw magazijn om te beoordelen of producten logisch zijn opgeborgen. Zorg dat veelgebruikte materialen en gereedschappen vooraan staan.

Kortom: MVO is een geweldige manier om uw bedrijf te laten groeien én de wereld een stukje mooier te maken. Dit artikel is gemaakt op basis van informatie van de Kamer van Koophandel en MVO-Nederland.

Deel dit artikel: